lørdag den 26. januar 2008

Opskrifter...

Jeg er blevet opfordret til at lægge en opskrift ud på min blog, så det gør jeg naturligvis gerne. (tak Helle)
Så her er den første:

(Allernederst skriver jeg lige de tips og tricks jeg har til denne opskrift)

PASTA AL SALMONE: (pasta med laks)

Pasta, gerne rigtig spaghetti, altså de lange tynde. 100 gr. per person beregnes.

SUGO AL SALMONE ("laksesovs") til 1 - 2 personer.
150 gram røget laks
2 spsk smør
1/4 liter fløde
parmesan ad libitum

Smelt smørret i en non-stick pande.
Tilsæt den skivede laks og rør rundt i ca. 1 minuts tid ved medium varme.
Tilsæt fløden og lad det simre til det er en smule tykt, lidt sovseagtigt, det tager ca. 5 min.
Tilsæt en smule peber.

Så kan man her enten tage panden af blusset, og fortsætte med dagens program for så at varme indholdet på panden ved spisetid, eller fortsætte med næste punkt på opskriften:

Kog pastaen til den er al dente, dræn vandet fra, og hæld pastaen over i panden. Ikke omvendt.
Tilsæt parmesan efter smag mens det stadig er varmt, så den kan smelte med ind i pasta mixet.

Velbekomme.

Fløden: I flg. den oprindelige opskrift menes der piskefløde, men almindelig kaffefløde kan også bruges.

Al dente: Kog pasta til den er bidefast efter din egen smag, den må bare ikke være overkogt, så kolliderer konsistenserne med hinanden og det bliver for "blødt" at spise - tro mig jeg har prøvet det.

Laks i sovs: Man kan evt. allerførst skære ½ løg i meget tynde skiver, forsigtigt sautere dem på panden i ekstra jomfru olivenolie, de må ikke tage farve. Derefter fortsætte med laksen som beskrevet ovenfor.

Parmesan:Oprindeligt: Friskrevet fra en klods grana padano man køber og har på køl, men de små grønne poser, man kan købe med 100 gram er okay.
Fabrikanten er Zanetti, og der står GRANA PADANO rallado grated på posen.

Køb aldrig revet parmesan i bøtterne eller et billigt mærke, med mindre I ved kan lide dem, for nogle af dem smager som ja... noget ikke særligt behageligt.


Nogle af disse tips og tricks gælder også til den næste opskrift som kommer her:

PASTA COM GAMBERI E ZUCCHINE: (pasta med rejer og zucchini/ squash) 1 -2 personer.

Pasta, hvilken slags er underordnet her.
1 pose frosne rejer. Ca. 100 - 150 gram
1 zucchini / squash
1 lille løg
2 spsk. ekstra jomfruolivenolie
peper
lidt tørret chili, hvis man har lyst
evt. fløde.

Skær løget i meget tynde skiver og steg dem i olie til de er næsten transparente. De må IKKE tage farve.
Tilsæt den skivede zucchini og steg videre i 5 min.
Tilsæt de tøede rejer og lad dem stege med i. De må normalt ikke få for længe, men her er det okay, de skal bare være efter behag.
Alt sammen på middel varme.
Tilsæt peber, evt. chili og evt fløde og lad det snurre med i det sidste stykke tid. Hvis man tilsætter fløde, er det en fordel at lade den snurre med så længe, at den tykner lidt og bliver lidt sovseagtig. Men fløden kan sagtens udelades.
(Jeg valgte at komme den i pga. Sophie)

Kog pastaen til al dente, dræn vandet fra, put det i ved rejerne osv. rør rundt og server.

Jeg skal nok prøve at få lagt flere opskrifter op, evt. i en decideret underrubrik og ja, jeg kan også servere andet end pasta. ;-)
Fordelen er bare, at det som regel er nemt, nærende og billigt. Og så kan Sophie lide det bedre end ris lige p.t. så.... hi hi.

Velbekomme

1 kommentar:

Marianne sagde ...

Det lyder bare rigtig lækkert - måske det var en ide til aftensmaden i dag??